Menu

Nokian Tyres спонсорира световния рекорд за най-бърз автомобил на две колела

Световният рекорд за най-бързо шофиране на две колела с автомобил – 186,269 км/ч (115,759 мили в час), е поставен във Финландия в края на август. Невероятният световен рекорд е поставен, когато екипът за продуктово развитие на Nokian Tyres, компетентните механици на Vianor и известният шофьор каскадьор Веса Кивимаки обединяват усилията си.

Слънцето изгрява в почти безоблачното августовско небе. Това е денят, който очакват всички: един от най-добрите шофьори каскадьори във Финландия, Веса Кивимаки, е на път да постави нов световен рекорд за най-бърз автомобил на две колела.

Предишният рекорд е поставен преди 19 години, през 1997 г. – шведът Горан Елиасон шофира на две колела със скорост 181,25 км/ч (112,62 мили в час).

Кивимаки обмисля опита за поставяне на рекорд от много време и години наред тренира за тази цел.
– Имам 15 години опит в шофирането на две колела. Два пъти съм правил опити да счупя рекорда за най-бърз автомобил на две колела, но без успех – обяснява Кивимаки.

Скоро обаче той разбира, че за подобряване на рекорда са нужни изключително здрави гуми и екип, който може изключително бързо да извършва корекции и дори ремонти по автомобила и гумите.
– Затова в края на 2015 г. се свързах с Nokian Tyres и Vianor, за да работим заедно по въпроса – казва Кивимаки.

Nokian Tyres и Vianor са щастливи да работят с Кивимаки.
– Усещането да те вземат на сериозно беше страхотно.

Следене на прогнозата – на лов за идеалните условия

След като печелившото трио е факт, опитът за поставяне на рекорд изисква идеални атмосферни условия. Без дъждове, а пътят трябва да е сух. В случай че завали, след дъжда трябва веднага да изгрее слънце, което не е гарантирано във Финландия. Повърхността за шофиране трябва да е изключително твърда и равна.  – Времето трябваше да е подходящо за такъв сериозен опит. Няколко пъти трябваше да отложим планираната дата заради дъжд и бури. Постоянно следяхме финландските и международни метеорологични услуги, но дори прогнозите, които изглеждаха сигурни вечерта, се променяха напълно през нощта. В един момент определянето на дата изглеждаше направо невъзможно – казва Кивимаки.

Най-накрая е избрана седмица, през която всички участници в опита за поставяне на рекорд ще могат да действат в момента, когато се отвори възможност. Персоналът на летище Сейняйоки също следят прогнозата за времето. Нужен е само подходящият ден.

Това се оказва сряда, 31 август 2016 г.

Когато издръжливостта е важна

Освен подходящо време и опитен шофьор, постигането на върхови скорости изисква много от гумите. Особено когато контактът с пътя е само чрез две области с размера на човешка длан.
– Когато шофирате на две колела, лесно можете да достигнете 150 км/ч за кратко време, ако гумите са с добро качество. Но за да постигнете и поддържате по-висока скорост, от автомобила и гумите се изисква много повече. Износването на страничната стена на гумата е от съвсем различна величина при скорости от 180 до 190 км/ч – скоростите за световен рекорд – обяснява Кивимаки.

"Износването на страничната стена на гумата е от съвсем различна величина при скорости от 180 до 190 км/ч – скоростите за световен рекорд."
Веса Кивимаки, Шофьор каскадьор

За да се счупи рекордът, автомобилът трябва да има специални гуми, колкото се може по-издръжливи. Nokian Tyres решава проблема с помощта на специална структура, съчетана с технологията „Aramid Sidewall”. Тайната на технологията „Aramid Sidewall” се крие в изключително здравите влакна от арамид, които се използват в авиационната и военната промишленост. Гумите осигуряват безопасност и защита в изненадващи ситуации, тъй като структурата на страничната стена е изключително издръжлива на износване и срязвания.
– Страстта и творческата лудост, необходими за този опит за световен рекорд, описват идеално и разработката на продукти в Nokian Tyres. Трябва да изпробваме нови неща и да изследваме границите на възможностите си. Познаването на поведението на гумите с различна структура при екстремно натоварване ни помага да разработваме по-безопасни и издръжливи гуми. Това помага и на обикновените шофьори – отбелязва Мати Мори, директор „Техническо обслужване на клиенти“ на Nokian Tyres.

Тунингован автомобил, функционален бокс

Автомобилът, който Кивимаки използва за рекорда си, е BMW 330 от 2012 г., модифициран, за да позволи шофиране на две колела и за да се гарантира безопасност. Диференциалът на автомобила е „заключен“ със заварка, а амортисьорите, пружините и коефициентите на пружините са променени за шофиране на две колела. Мощността на автомобила е повишена до 400 конски сили, а интериорът е премахнат, за да се намали опасността от пожар. Сложена е спортна седалка за шофьора, както и специални колани и защитна клетка. В името на противопожарната безопасност се използва дизелово гориво – при злополука има по-малка вероятност от възпламеняване, отколкото при бензина.

"Дори да се преобърна сто пъти с колата, щях да се отърва само с няколко драскотини."
Веса Кивимаки, Шофьор каскадьор

– Дори да се преобърна сто пъти с колата, щях да се отърва само с няколко драскотини – казва Кивимаки.  

При тренировките скоростта се увеличаваше постепенно, за да може шофьорът да се запознае със свойствата на гумите. Целта беше да се гарантира безопасност.
– Нарочно спуках гума при скорост 120 км/ч и 170 км/ч, като направих няколко последователни преминавания. Най-добрият начин да разбереш колко издръжлива е една гума, е да я спукаш – и Nokian Tyres са съгласни с това – казва Кивимаки.

Освен адаптираните автомобил и гуми, поставянето на световния рекорд стана възможно благодарение на експертния екип от механици на Vianor, който се грижи за колата рекордьор и гумите.
– Тъй като трябваше да направим две преминавания в рамките на един час, световният рекорд щеше да си остане само мечта без компетентните механици от Vianor. Изключително важно беше да сменяме гумите бързо между преминаванията, а аз непрекъснато получавах информация за състоянието им – казва Кивимаки.

"Тъй като трябваше да направим две преминавания в рамките на един час, световният рекорд щеше да си остане само мечта без компетентните механици от Vianor. "
Веса Кивимаки, Шофьор каскадьор

Хората и оборудването за мобилен бокс от Vianor направиха възможно поставянето, балансирането и пълненето на гумите с азот да става за броени минути. Всичко изглеждаше като в истински състезателен бокс.
– Най-накрая можех просто да седна и да шофирам – смее се Кивимаки.

Но апетитът идва с рекордите.
– Мисля, че можем да надминем 200 км/ч (124 мили в час) на две колела.

Какво, къде, кога?

Световният рекорд за най-бърз автомобил на две колела е поставен на пистата на летище Сейняйоки на 31 август 2016 г., преминавайки в двете посоки по пистата с дължина 2 километра и ширина 50 метра. Разстоянието, използвано за измерване на средната скорост, е 100 метра. Средните скорости са 190,074 км/ч (118,107 мили в час) за първото преминаване и 182,463 км/ч (113,377 мили в час) за второто. Новата скорост на световния рекорд – 186,269 км/ч (115,759 мили в час) – е средната стойност от тези два резултата.

Новият световен рекорд е поставен от шофьора каскадьор Веса Кивимаки. Автомобилът е с гуми с технологията „Aramid Sidewall“ на Nokian Tyres. В деня на световния рекорд за поддръжката на автомобила и гумите се грижи екипът от механици на Vianor.

Организацията за световни рекорди на Гинес е определила конкретни правила за най-бързия автомобил на две колела. Автомобилът трябва да е масово производство, а не прототип, създаден с цел опит за рекорд. В рамките на един час автомобилът трябва да премине в двете посоки през вратите за измерване на скоростта, поставени на 100 метра една от друга, а световният рекорд е средната стойност от двете измервания.