Ето как се промениха зимните гуми – сравнение на първата в света зимна гума с най-модерната зимна гума без шипове

Преди около 80 години шофьорите получиха първите в света зимни гуми. „Kelirengas”, разработена и произвеждана от Nokian Tyres, беше най-модерната гума за времето си – тя беше първата гума с дълбока шарка на протектора, способна да изкачи и най-заснежените пътища. Как обаче изглежда този уникален за времето си продукт, сравнен с модерната зимна гума без шипове? Сравнихме Kelirengas с Nokian Tyres Hakkapeliitta R2, победителят в множество тестове.

Първата в света зимна гума, представена от Suomen Gummitehdas през 1934 г., доведе до революция в зимното шофиране в Скандинавието. Преди това гумите, които се използваха по тесните и заснежени пътища, приличаха много на летните гуми. Щом стигнеше в подножието на заснежен склон, шофьорът трябваше да излезе от автомобила и да се справи с трудните за поставяне вериги за сняг. Новата зимна гума беше наречена „Kelirengas” („сезонна гума”), тъй като за първи път имаше дълбока шарка на протектора, осигуряваща нов вид сцепление с пътя през зимата.

– Kelirengas беше разработена за камиони, за да им позволи да се движат в дълбок сняг. Напречните жлебове в шарката на протектора се забиваха в снега подобно на вериги, което значително улесни изкачването на заснежени склонове – казва Мати Мори, директор „Техническо обслужване на клиенти” в Nokian Tyres.

В наши дни теглителната сила върху сняг не е достатъчна за една гума. Когато пътищата се разриват, те се заледяват, така че изискванията към зимната гума са още по-високи. Ако сравним Kelirengas със съвременният ѝ втори братовчед Nokian Tyres Hakkapeliitta R2, ще забележим огромни промени в сместа на протектора и в шарката.

– Освен теглителна сила, модерните гуми трябва да имат и добро странично сцепление. С шарка на протектора със симетрични стрелки, Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 се самопочиства добре в дълбок сняг и има добро сцепление върху лед и в киша – казва Мори.

"Освен теглителна сила, модерните гуми трябва да имат и добро странично сцепление. С шарка на протектора със симетрични стрелки, Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 се самопочиства добре в дълбок сняг и има добро сцепление върху лед и в киша."
Мати Мори, Nokian Tyres plc, Техническо обслужване на клиенти

Десетки нови суровини

Kelirengas се използваше много твърда каучукова смес, подобна на тази при летните гуми, което означава, че сцеплението зависеше единствено от каналите. В наши дни каучуковите смеси, които са специално разработени за протектора, осигуряват значителна част от сцеплението. И докато за производството на модерната зимна гума без шипове се използват над сто суровини, за Kelirengas се използваше една трета от това.

– В каучуковата смес на Hakkapeliitta R2 са добавени малки, подобни на кристалчета частици. Те действат като вградени шипове върху заледен път – обяснява Мори.

В наши дни в зимните гуми без шипове се използва както естествен, така и синтетичен каучук. Естественият каучук е стабилен в широк температурен диапазон, благодарение на което сместа на протектора запазва своята гъвкавост и добро сцепление. Техническият въглерод в гумата е заменен със силициев диоксид, което значително подобрява горивната ефективност и сцеплението на гумата върху мокра настилка.

100 милиметра по-широка

Съвременните шофьори ценят качества на зимните гуми, за които шофьорите с Kelirengas дори не са мечтали, например усещането за управляемост на гумата. Това се вижда и при размера на гумата. Kelirengas, проектирана за камиони, беше с ширина едва 190 мм, докато модерните гуми без шипове Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 за леки коли се предлагат с ширини до 290 мм.

– Ширината подобрява значително комфорта при шофиране. А фактът, че диагоналната структура на Kelirengas е заменена с радиална, допринася за качествен скок в управляемостта на гумата.

Освен това модерните автомобили изискват съвсем различни характеристики на гумите. Когато разработвате гуми, трябва да се погрижите те да работят добре със системите за контрол на теглителната сила и стабилността.

Пътният трафик в наши дни е много по-безопасен, отколкото по времето на Kelirengas. Докато потребителят на Kelirengas възприемаше състоянието и сцеплението на пътя само чрез усещането си при шофиране и зрението си, модерните автомобили имат оборудване, което предупреждава шофьора за хлъзгави отсечки от пътя и други фактори, които засягат шофирането.

– Единственото, което не се е променило от времето на Kelirengas, е климатът. В тежките и променливи климатични условия на севера все още се използват зимни гуми – казва Мори.