Как беше създадена първата в света зимна гума?

Днес за всеки е очевидно, че във финландската зима се използват зимни гуми, които се сменят с друг тип гуми през лятото. Но това не винаги е било така – зимните гуми още не са навършили дори 100 години. Как беше създадена първата в света зимна гума, „Kelirengas”?

Законът, който изисква да се използват зимни гуми, влезе в сила във Финландия през 1978 г. Първите зимни гуми в света бяха произведени едва 44 години по-рано, през 1934 г. Гумата Kelirengas, произведена от Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, беше разработена за камиони с ремарке, тъй като по това време автомобилите бяха започнали да изместват конската тяга. Разработката е плод на тясното сътрудничество и диалог между Огъст Келху, търговец на гуми от Turku, „патриарха” в бизнеса Ерик Съндквист, търговски директор на Gummitehdas, и инженерите в завода.

– Пътищата бяха лоши, но имаше товари за превоз през цялата година. С растящия брой автомобили през 1930-те години стана ясно, че и леките автомобили се нуждаят от нови видове гуми. През 1936 г. компанията разработи и произведе по-малка зимна гума за леки коли. Първата зимна гума Hakkapeliitta осигуряваше сцепление в зимни условия, но беше използваема и през лятото – казва Пенти Еромаки, работил в Nokian Tyres повече от 35 години.

Пътищата през 1930-те бяха лоши, но и колите не бяха особено издръжливи, така че пристигането не винаги беше сигурно. Затова най-важните свойства за зимните гуми бяха структурната издръжливост и сцеплението върху заледени и заснежени пътища.

– Зимните гуми бяха разработени изцяло с мисъл за зимните условия. Първата зимна гума беше с напълно нов вид шарка на протектора, тъй като каналите ѝ бяха изцяло напречни и осигуряваха захващане като със зъбци при мек сняг и кал. Цялата идея на гумата беше да осигурява предимно добро сцепление върху заснежени пътища – казва Юха Пирхонен, директор „Продуктово развитие“ на Nokian Tyres.

В началото всички зимни гуми бяха с шипове

Постоянно растящият брой автомобили наложи да се започне разриване на пътищата, за да се улесни движението. Разриването обаче доведе до хлъзгави заледени повърхности, с които тогавашните гуми не можеха да се справят.

– Сегашната гума с шипове с връх от закалена стомана е изобретена в началото на 1960-те години. Въпреки че и преди бяха правени опити да се закрепят шипове, това беше моментът на създаване на зимната гума. През 1974 г. бяха въведени новите наредби за гумите с шипове, които изискват да се намали износването на пътя, причинявано от шиповете – спомня си Пенти Еромаки.

Поддръжката на пътищата се подобри и все повече и повече пътища бяха асфалтирани, благодарение на което през зимата по тях нямаше лед и сняг. Започна разработката на друг вид зимна гума – такава, която да не попада в ограниченията на наредбите за зимните гуми.

– Първите зимни гуми без шипове бяха разработени през 1970-те години. Те компенсираха частично за сцеплението на гумите с шипове чрез дълбоки жлебове в шарката на протектора и нови, иновативни каучукови смеси. Гумата без шипове предлагаше повече комфорт при шофиране, тъй като беше практически безшумна – казва Еромаки.

Едно нещо остава

В момента се разработват зимни гуми за различните пазари – например гумите за Северна Америка, Скандинавието и Централна Европа са много различни.

– Шофьорите в скандинавските страни ценят предимно екологичността и характеристиките за зимни условия – казва Юха Пирхонен.

Днес пътищата са от съвсем друг клас, сравнени с тези в зората на производството на гуми, и четирите колела са почти единственото, по което сегашните автомобили си приличат с тогавашните. Разработени са нископрофилните зимни гуми, които имат по-нисък профил и по-голям вътрешен диаметър. Освен това, съвременните автомобили поставят напълно нови изисквания към гумите.

– Индустрията за гуми допринесе за подобряване на управляемостта на автомобила и на сцеплението с пътната настилка. Това са неща, които шофьорите оценяват. В последните години обаче потребителите започнаха да ценят и екологичността на гумите и материалите, ниското съпротивление при търкаляне и ниското ниво на шума – казва Пирхонен.

Технологиите при гумите се развиваха главоломно през десетилетията. Днес компютрите са обичайни инструменти при разработката, а тестовете на гумите са по-фокусирани върху техническите параметри. Едно нещо обаче си остава същото през годините.

– Никоя машина не може да изобрети нова идея; хората са тези, които творят – обобщава Пенти Еромаки.