Menu

Най-бърз автомобил върху лед

Nokian Hakkapeliitta 8 в сблъсък с природата

Новите Hakkapeliitta 8 от Nokian Tyres доказаха могъществото си върху леда на залива Ботния, в безмилостната северна зима, имайки зад гърба си хиляди часове продуктова разработка. Въпреки това бяха нужни стотици часове работа на професионалистите и решителност да се преборят с леда, снега и вятъра, преди да бъде поставен новият рекорд за шофиране върху лед – 335,713 км/ч (208,602 мили в час).

Надпреварата за нов рекорд скоро ще започне, а леденият залив Ботния изглежда има собствени намерения. Дори екипът изпитатели от Nokian Tyres не може да му повлияе. Мястото, автомобилът и шофьорът са същите като преди две години. Nokian Hakkapeliitta 8, новият високотехнологичен продукт на Nokian Tyres, е новото лице.

Южният вятър натиска леда отдолу, а солената вода излиза през малките цепнатини, въпреки че температурата е почти десет градуса под нулата.

Затова сме тук – заради екстремните условия. Не можем да променим начина, по който действа природата. Но това са оптималните условия за изпитване на гуми. Когато доведем гумата до ръба на нейните възможности и скорости, получаваме много нова информация за качествата ѝ – казва Мати Мори, директор „Техническо обслужване на клиенти“ на Nokian Tyres. Той е тук, за да помогне за поставянето на нов рекорд за скорост от водещия продукт на Nokian Tyres – гумата с шипове Nokian Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL).

Високотехнологични рекорди

Природата среща високите технологии върху леда в залива Ботния, близо до град Оулу. Смразяващият лед, вятър и сняг посрещат автомобила с гореща кръв Audi RS6 с близо 1000 конски сили и Янне Лайтинен, хладнокръвният и невъзмутим тест пилот на Nokian Tyres.

Nokian Tyres и Лайтинен, който работи като професионален тест пилот на гуми вече над 25 години, държат и предишния световен рекорд на Гинес за най-бърз автомобил върху лед (331,61 км/ч, 206,05 мили в час), както и рекорда за шофиране с електрическа кола върху лед (252,06 км/ч, 156,62 мили в час).

Капитан Лайтинен хваща волана на Audi-то, а до него е Арто Лехтонен, механик от автомобилната лаборатория на Университет по приложни науки в Оулу, с лаптоп в скута.  Задълженията му по време на изпитването са да следи функционирането на автомобила чрез различните сензори, инсталирани в него. Но при действителния опит за световен рекорд автомобилът ще се управлява единствено от Iceman – Янне Лайтинен.

Автомобилът има GPS, който изпраща информация за действителната скорост 20 пъти в секунда. На всяко колело има сензор за скорост, който ни позволява да изчислим степента на приплъзване – казва Лехтонен, лабораторен механик с дългогодишен опит във високотехнологичните изпитвания на автомобили.

Сцепление при екстремни условия

Когато скоростта на автомобила надвиши 300 км/ч, прецизното маневриране, бързата реакция при шофиране и възможно най-доброто сцепление са жизнено важни. Надлъжното и страничното сцепление са важни, но трябва да са и добре балансирани. Мощността на двигателя не е толкова важна при тези скорости. Това е очевидно за Лайтинен, който е участвал в разработката на Hakkapeliitta 8 от самото начало.

– Hakkapeliitta 8 са много по-стабилни от други гуми и имат много по-добро сцепление. Освен това се държат чудесно върху чиста настилка – казва Лайтинен, докато слага каската.

Тестовият автомобил на Nokian Tyres – Audi RS6, е с модифицирано окачване и с двигател, тунингован за максимална мощност чрез модифициране на изпускателната система и управлението на двигателя.

Шиповете на Hakkapeliitta пренасят огромната мощност върху леда. На таблото на Audi-то има осем светодиода, които показват сцеплението на гумите на интервали от 5%. Има сцепление, но природата още не е готова за рекорд. Трябва да изчакаме подходящия момент.

Всичко е в усещането

Минали няколко седмици от предишния опит за рекорд. В бокса, разположен до морето, всичко се движи бързо като рибките под пролетния лед. Всеки и всичко има определена цел – гумите също. Те трябва да се справят с предизвикателството – а при скорости над 300 км/ч това е като изчакване до върха на вертикален айсберг.

Лабораторният механик Лехтонен анализира на компютъра данните от сутрешните изпитвания. Най-важното сега е сцеплението.

Най-после ледената писта е подходяща за опит за рекорд – тя представлява права линия с дължина 12 километра и ширина до 18 метра. Температурата е почти минус 16 градуса и дори вятърът изглежда утихва.

– Може би мислите, че ледът в морето е идеално гладък, но всъщност той е на бабуни и често се променя всеки ден – казва Мати Мори, директор „Техническо обслужване на клиенти“.

Газ до тенекията

Вятърът е едва 1 м/сек, когато Лайтинен натиска газта на Audi-то и полита към леда. От брега се вижда само облак сняг, когато гумите захапват леда и автомобилът ускорява до средна скорост над 330 км/ч (205 мили в час) – по вятъра и срещу него.

Вече е следобед и страничният вятър се усилва, но „Iceman“ Лайтинен иска да направи още няколко опита. Цифрите на скоростомера наближават фантастичната граница от 340 км/ч (211 мили в час).

Синьото Audi звучи почти като приземяващ се самолет, докато прелита покрай фотоклетката на правата ледена писта. Радиостанцията се включва.

– Каква беше скоростта?

– 336,511 км/ч (209,098 мили в час), а средната скорост за двете преминавания беше 335,713 км/ч (208,602 мили в час).

– Това е нов световен рекорд! Тестът е проведен в съответствие с правилника. Сега трябва да направим още няколко проверки – жестикулира рали легендата Симо Лампинен, който е официален наблюдател на опита за световен рекорд.

Очакването върху леда се превръща в спонтанен израз на радост. Тест пилотът Лайтинен е щастлив да научи, че е поставен нов световен рекорд: 335,713 км/ч (208,602 мили в час).

– Не беше никак лесно. Важното беше цялата мощност да се прехвърли върху леда чрез гумите. Успяхме да го направим, макар че бабуните доста пречеха на сцеплението. Всъщност, можехме още да увеличим скоростта, но ледът днес беше много неравен.