Над 80 години от изобретяването на зимната гума:

Nokian tyres Kelirengas – преминават безопасно по завоите при сняг

Първата в света зимна гума и предшественик на Nokian Tyres Hakkapeliitta беше Kelirengas („сезонна гума”), която Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö – компанията, която по-късно се превърна в Nokian Tyres – пусна на пазара през 1934 г. Тази година отбелязваме над 80 години от изобретяването на иновативната първа зимна гума.

През 1930-те години пътищата са били тесни и рядко използвани през зимата, а разриването им не е било обичайна практика. За да решат проблемите с шофирането през зимата, инженерите от отдела за гуми на Nokia разговаряха ежедневно с шофьорите. Търговският директор на Gummitehdas Ерик Съндквист беше ключова фигура в разработката на гумите; той изслушваше внимателно желанията на клиентите си и работеше в тясно сътрудничество с търговеца на гуми Огъст Келху.

Kelirengas, ненадмината в дълбок сняг с дълбоката шарка на протектора си, беше създадена за камиони, които – заедно с автобусите – бяха основните превозни средства на пътя. Първите модели на Kelirengas се произвеждаха с размери от 7,50 до 20 цола. Kelirengas беше създадена основно да задържа превозното средство на пътя в киша и сняг. Грубият дизайн на шарката я превърна в истинска зимна гума, а напречните ѝ канали се впиваха в снега като зъбни колела. Така тя направи излишни трудно поставяните вериги за сняг. Шарката на протектора беше „отворена” и се самопочистваше добре по време на шофиране, което от своя страна подобряваше сцеплението.

Цялата концепция на гумата се основаваше на шарката на протектора с отлична теглителна сила. Шарката на протектора на Kelirengas доказа качествата си, затова остана почти същата за около 20 години. Както казваше рекламата, „спирането е по-ефективно, а плъзгането настрани в завоите е изцяло елиминирано”. В ценовата листа за 1934 г. имаше 10 модела гуми и се произвеждаха около 110 гуми на ден.

Nokian tyres Hakkapeliitta – шампион на заснежените пътища

По заснежените пътища се движеха все повече и повече леки коли. През 1936 г. инженерите от завода за гуми създадоха свое решение за хлъзгавите зимни пътища. Иновацията беше наречена „Snow-Hakkapeliitta”.

Като зимна гума, създадена специално за леки коли, тя имаше нарядко разположени напречни жлебове и няколко зацепващи ръба. Шарката на протектора беше с напълно нов дизайн – жлебовете бяха изцяло напречни и осигуряваха захващане като със зъбци и контакт при мек сняг и кал.

„Вендузите” на шарката на протектора, предотвратяващи плъзгането на заледените жлебове, беше типична характеристика на гумите Hakkapeliitta. Така се роди шампионът на заснежените пътища.

Международно признание в Монте Карло

Още през 1950-те години зимните гуми се нуждаеха от повече функционалности, тъй като по-натовареният трафик налагаше по-често използване на снегорини, след които пътните настилки оставаха гладки и заледени. Направени бяха няколко предложения за подобряване на сцеплението на гумите, едно от които беше каучуково покритие върху метална основа и смеси за протектора, съдържащи частици керамика. Предложени бяха няколко различни вида метални елементи против плъзгане, като нитове и различни пружини и шипове.

Най-накрая истински пробив направиха шиповете „Kometa”, чиято мощ и издръжливост се дължаха на твърдия метален връх. Същата технология се използва при гумите с шипове и до днес. Така беше създадена уникална комбинация: зимните гуми Hakkapeliitta, шиповете Kometa и патентът за гуми с шипове, притежаван от специалиста по технология на каучука Вейко Рихонен. Първата зимна гума, специално проектирана за поставяне на шипове, беше „Kometa-Hakkapeliitta” през 1961 г. Тя беше решение за зимните пътища: шиповете осигуряват сцепление върху лед, а самата гума се справя с меките повърхности.

Зимните гуми с шипове се запечатаха окончателно в съзнанието на шофьорите през 1963 г., когато всички победители на почетната стълбичка на ралито в Монте Карло бяха използвали гумите с шипове Hakkapeliitta. Връхната точка на финландския експертен опит в гумите беше отбелязана в Монте Карло през 1965 – 1967 г., когато Тимо Макинен, Паули Тойвонен и Рауно Аалтонен спечелиха легендарното зимно рали в три последователни години.

През март 2013 г. изобретателят на зимната гума постигна фантастичен световен рекорд за най-бърз автомобил върху лед, когато тест пилотът на Nokian Tyres Яне Латинен постигна скорост от 335,713 км/ч (208,602 мили в час) на леда в залива Ботния. Невижданите дотогава сцепление и скорост станаха възможни благодарение на новия първокласен продукт – зимната гума с шипове Nokian Tyres Hakkapeliitta 8.